lördag 5 mars 2011

Baka bröd

Nu på förmiddagen har jag ägnat mig åt brödbak men först av allt så tog jag en cykeltur upp till Maxi för att inhandla mjöl. Det blev ett ganska så bra träningspass faktiskt för på ditvägen var det uppförsbacke och på hemvägen var det nedförsbacke men motvind. Typiskt ;) På Maxi så träffade jag söta Fia som jag pratade en stund med :)

Väl hemma så började brödbaket och jag har gjort två olika smakvarianter med samma degbas. Det ena brödet innehåller hela hasselnötter, valnötter och gojibär. De sistnämnda är rika på mineraler, vitaminer och antioxidanter och brukar kallas för superfrukter! Det andra brödet innehåller hela linfrön, solroskärnor och fänkålsfrön. Degen är verkligen löjligt enkel och är nästan omöjlig att misslyckas med!

Till två bröd:
6 dl grahamsmjöl
4 dl vetemjöl
2 dl havregryn (gärna den grova sorten)
2 tsk salt
4 tsk bikarbonat
1 rivet äppel
1 dl sirap
1 liter filmjölk

Sätt ugnen på 175 grader och smörj två brödformar med smör eller olja. Blanda alla de torra ingredienserna plus de smakämnen du vill ha i brödet (frön, aprikoser, nötter, russin, fetaost, knaperstekt bacon med mera). Tillsätt resterande ingredienser och blanda allt till en kladdig smet. Klicka i smeten i brödformarna och grädda i mitten av ugnen i en timme. Klart! Det absolut enklaste är om du har en assistent eller annan bakmaskin men detta går ju givetvis att göra för hand också :)

Jag sitter i köket nu och det doftar himmelskt! Längtar tills jag får smaka en liten bit imorgon kväll! Jag måste förresten göra lite reklam för två av Sveriges bästa matbloggar enligt mig. Loppetoppan och Husmorsorna . Riktigt bra bloggar med bra tips i vardagslivet.

Leona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar