onsdag 1 december 2010

Vad sa du att du hette? Johanna?

Jag får väldigt ofta två frågor ställda till mig:

1) Var kommer ditt namn ifrån?
2) Varför är du vegetarian?

1) Leona är ganska ovanligt namn och det var om än ännu mer ovanligt 1983. Det hela började med att min moster Karin blev gravid någon gång i mitten av 1970-talet och då sa hon att om hon får en dotter så ska hon heta "Leona Caroline". Nu fick hon ingen flicka utan en liten påg så när mamma väntade sitt andra (bedårande) barn så frågade hon sin storasyster om hon fick ta över Leona Caroline och visst fick hon det. Moster Karin skulle ändå inte ha fler barn. Till allas lycka så föddes det en liten flicka 1983 som följdaktligen fick namnen Leona Caroline.

Det har inte alltid varit så uppskattat att heta ett udda konstigt namn. När jag var liten ville jag heta något vanligt som Anna eller Emma men det positiva, kom jag ganska snabbt underfund med, var att alla mindes mitt namn. En nackdel var dock att när folk träffade mig för första gången så mötte de även namnet Leona för första gången vilket ledde till att missförstånd inträffade då och då. Ofta när jag sa mitt namn så var den omedelbara responsen: Vad sa du att du hette? Johanna? Inte så roligt alla gånger. En gång i skolan när vi hade en vikarie blev jag så trött på att få bokstavera mitt namn så när vikarien frågade om jag hette Johanna så svarade jag ja! Jag hette Johanna under en hel lektion.

Var namnet kommer ifrån vet jag inte exakt men när jag sökte på www.svenskanamn.se så fick jag upp följande beskrivning Feminin form av namnet Leon, från grekiskan som betyder "lejon". Tjusigt! Här kommer nu en hyllning till mig själv:




Leona was so pretty indeed!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar