lördag 4 februari 2012

Kropp OCH själ

Jag har tränat yoga från och till sedan gymnasiet. För mig är det den ultimata träningsformen för både kropp OCH själ. Kroppen får sig en rejäl genomkörare och det finns inte en enda muskel eller led som inte har fått jobba efter ett pass. Även själen får sitt. Jag tror att om man bär på funderingar och man grubblar och oroar sig mycket så sätter sig dessa känslor i muskler och leder. Det skapar spänningar helt enkelt. Som jag nyss nämnde så får kroppen sig en rejäl genomkörare och det finns inte en enda muskel eller led som inte får jobba. Detta bidrar till att allt "skit" som sätter sig i musklerna får en chans att frigöras och lämna kroppen. Det låter kanske konstigt, speciellt för er som aldrig har testat yoga, men detta är min fulla övertygelse.

Instruktören var mycket duktig! Hon utmanade och pushade samtidigt som hon var ödmjuk, precis som yoga ska vara. I slutet, under avslappningen, gick hon runt och tryckte på vissa punkter på våra ansikten och på hennes händer hade hon en eterisk olja som doftade ljuvligt, vilket bidrog till en ännu djupare avslappning. Har du inte testat yoga - gör det! Det tar några gånger att komma in i rörelserna och framför allt i andningen men det släpper ganska snabbt.

Nu ska jag ta det lugnt några timmar innan mitt kvällspass på jobbet börjar 14:30. Egentligen borde jag väl bege mig ut och promenera i det fina vädret men jag tror faktiskt att jag kryper ner i soffan med en filt och min favoritfilm Eat pray love på TV'n. Jag önskar er alla en riktigt skön lördag!

Leona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar