fredag 6 maj 2011

Kommunikation....

När man lever i ett förhållande så smittar ens små egenheter av sig på den andra. Detta är ju oftast väldigt charmigt men det är viktigt att den andra i förhållandet förstår vad man säger. I Kristianstad säger många "hyyy" när något är kallt. Typ "hyyy, så kallt det är ute idag". Eftersom jag har rest en del och även bott på flera olika ställen och mött många olika människor så har jag förstått att detta "hyyyy" är ett lokalt uttryck för just Kristianstad. Så. Häromdagen så hörde jag min sambo plötsligt säga "hyyyy, vad det är varmt". (sambon är inte från Kristianstad utan från Höganäs) Först trodde jag att han drev med det lokala uttrycket men inte ett spår av skämt syntes i hans ögon. När jag frågade honom varför han sa "hyyy" när han menade att det var varmt så sa han att han trodde att "hyyyy" är ett uttryck för att verkligen tydliggöra att något är på ett visst sätt. Typ.

En sak som jag aldrig trodde att jag skulle prata om är en rollspelares tärningar. Tydligen så råder det ett speciellt förhållande mellan tärningarna och en rollspelare så man måste behandla tärningarna väl. Innan har sambon haft de stackars fyrkantiga sakerna i ett mörkt och tråkigt glasögonfodral men nu har de fått flytta in i en nydiskad syltburk som står i köksfönstret med morgonsol och allt. Imorse pratade jag lite med tärningarna och så sa jag till sambon att de ville ha whiskey men då tyckte han att jag var tramsig... *tssss*

Kent, du vet att jag älskar dig mest i hela världen, va?

Leona

1 kommentar:

  1. Jag är från västra Blekinge och där använder man hyyy på samma sätt som i Kristianstad.

    SvaraRadera